Czy automatyczna skrzynia biegów jest dobra?

4 Jul

Automatyczna skrzynia biegów to coś, co stanowi temat tabu u zapaleńców motoryzacyjnych. Będąca zaprzeczeniem idei posiadania pełnej kontroli nad wozem, automatyczna skrzynia biegów stała się symbolem wygody w oczach zwykłych posiadaczy aut. Nie jest to nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że pozwala ona na skupienie się na prowadzeniu wozu i tym, co dzieje się za przednią szybą. Automatyczne skrzynie biegów na ogół posiadają cztery tryby, jak cofanie czy jazda, zaś po wybraniu jednego, reszta będzie dokonywać się sama. Brzmi bardzo wygodnie, prawda? I tak jest w istocie, o ile tylko pamiętamy o podstawach. Skrzynie biegów tego typu nie są bowiem urządzeniami niezniszczalnymi.

Co należy o nich wiedzieć?

Głównym powodem, dla którego nasi rodzimi kierowcy unikali automatycznych skrzyń biegów, były argumenty pokroju kosztownych napraw, gorszych osiągów i większego zużycia paliwa. Są to jednak stare informacje. Automatycznie skrzynie biegów faktycznie sporo paliły, zaś przyspieszenie i prędkość maksymalna wozu były zauważalnie gorsze od osiągów uzyskiwanych przy skrzyni manualnej. Była to jednak stara generacja tego typu urządzeń, zaś współczesne automaty nie ustępują wiele skrzyniom manualnym. Pamiętać jednak należy, że w dalszym ciągu dobra automatyczna skrzynia biegów to spory wydatek, zaś zakup sprzętu używanego nieco mija się z celem. Nigdy nie wiadomo, w jakim stanie faktycznie jest skrzynia sprzedawana na internetowej aukcji.

 

 

A jak powinna wyglądać eksploatacja takiej skrzyni biegów? Takie urządzenie wymaga regularnej wymiany oleju, filtra oraz czyszczenia układów. Tego typu czynności powinny następować co 30-50 tysięcy przejechanych kilometrów. Jest to o tyle istotne, że wielu kierowców zaniedbuje automaty, co prowadzi do ich usterek. Najczęściej wina jest jednak zrzucana na wadliwą konstrukcję skrzyni biegów, a nie na zaniedbanie ze strony właściciela. Warto też pamiętać o tym, że same skrzynie automatyczne wytrzymują mniej kilometrów, niż ich manualne odpowiedniki – około 150-250 tysięcy kilometrów. Automatyczne skrzynie biegów nie należą też do urządzeń najprostszych, jeśli chodzi o samą ich naprawę – ich układy sterowania są bardzo skomplikowane, co potrafi często przeszkodzić w znalezieniu źródła problemu, jeżeli wina faktycznie leży po stronie usterki, a nie naszego lekceważącego podejścia. Należy więc dokładnie przemyśleć, jaka skrzynia biegów bardziej nam odpowiada.