Symbolika kolorów

4 Jan

Warto zaznaczyć, że barwy otaczają nas zewsząd. Każdy przedmiot, obraz czy slogan reklamowy mają swój kolor. Chociaż wydaje nam się, że są one pozornie bez znaczenia, tak nie jest. Każda bowiem barwa budzi inne skojarzenia, a także zachowanie, choć niekoniecznie musimy być ich świadomi. W tym artykule skupimy się na symbolice kilku barw w świecie zachodnim, którego jednym z głównych filarów jest chrześcijaństwo. W innych miejscach świata, czyli na Wschodzie, symbolika ta nie będzie obowiązywać, gdyż mają one inną kulturę i tradycję.

 

 

  1. Czarny – chociaż technicznie rzecz biorąc jest to zupełny brak koloru, uznaje się go za jedną z barw; symbolizuje elegancję, szykowność, luksus oraz nowoczesność; używa się go do produkcji urządzeń elektronicznych, garniturów czy mebli; podkreśla powagę, autorytet, kompetencje oraz autorytet; uznaje się go także za kolor żałoby i śmierci.
  2. Biały – jest połączeniem wszystkich innych kolorów; uznaje się go za najjaśniejszą barwę; symbolizuje pokój, czystość i niewinność; z tego powodu często kojarzy się go jako barwę związaną z prawdomównością, prostotą, dobrem, jasnością czy poddaństwem (symbolem tego jest białą flaga); często używany bywa jako tło lub wolna, niezagospodarowana przestrzeń; w logo może być kolorem napisu.
  3. Czerwony – najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, co sprawia, że najsilniej pobudza; jest symbolem działania, energii, niebezpieczeństwa, przygody, miłości, silnych emocji, pasji, wigoru i siły; udowodniono, że pobudza apetyt; znajdziemy go nie tylko w logach takich firm jak McDonalds czy Red Bull, ale także jako symbol szpitali, Czerwonego Krzyża czy Czerwonego Półksiężyca; Europa Środkowa zna ten kolor z czasów komunizmu; uznaje się go za kolor lewicy, a także rewolucji, wojny, walki i zniszczenia.
  4. Żółty – to niejednoznaczny kolor; symbolizuje radość, ciepło, słońce, pogodę i pozytywność, a także tchórzliwość, zdradę i ostrożność; możemy spotkać go w logach i reklamach, gdyż przykuwa uwagę; dodatkowo symbolizuje wiedzę i mądrość (oświecenie), a także rozsądek, co sprawia, że znajdziemy go w logach uczelni.
  5. Zielony – kolor, który naturalnie kojarzy nam się z życiem, harmonią, uzdrowieniem, nadzieją, wolnością i świeżością; może jednak także symbolizować niestabilność, losowość czy pieniądze; wykorzystuje go cały ruch ekologiczny, a także branża przyrodnicza.
  6. Niebieski – używa się go najczęściej w grafice i designie; wynika to z tego, że najwięcej ludzi podaje go za swój ulubiony kolor; kojarzy się on ze spokojem, stabilnością, sukcesem, pewnością, lojalnością i bezpieczeństwem, a także niebem, wodą i przyjaźnią; możemy go spotkać w logach instytucji rządowych, banków czy korporacji.