Dlaczego pizza jest niezdrowa?

9 Feb

Pizza –  pyszne danie, dające dowolność w komponowaniu składników, które poprawia humor większości smakoszy, a dla dzieci stanowi smaczną alternatywę nudnego obiadu złożonego z koleta i ziemniaków. Jednak czy aby na pewno jest ona zdrowa? A może wbrew pozorom właśnie jest? Czy można doszukiwać się w pizzy czegoś, co będzie dobroczynne i wręcz zbawienne dla naszego organizmu? Jeśli spojrzymy na pizzę, w głowie pojawiają się nam dwie wizje, posiłek kupiony w pizzerii lub w sklepie zdjęty z półki w lodówce oraz ten zrobiony samemu. To właśnie pizza, którą zrobimy sami, może okazać się pysznym, niepozbawionym witamin i minerałów daniem, które możemy zjeść bez wyrzutów.

Ile kalorii jest w pizzy?

Przede wszystkim wiemy, co tak na prawdę mamy na talerzu. Pizza przygotowana w domowym zaciszu z pewnością jest alternatywą dla niezdrowych fast-foodów, o których nieustannie mówi się w mass mediach. Ciasto domowej roboty nie zawiera ulepszaczy, dodatków smakowych, glutaminianu sodu, czy innych polepszaczy, których nazw zwykły człowiek nie byłby w stanie wymówić, a co dopiero zapamiętać. Ciasto na pizzę można również przygotować z mąki razowej lub kukurydzianej, czyli zastosować kolejną, zdrową alternatywę, której nie zagwarantuje nam niemal żadna pizzeria. Jeśli na cieście będą zdrowsze produkty, tzn. zamiast tłustej kiełbasy – chuda, lub nawet szynka, mniejsza niż zwykle ilość żółtego sera to pizza straci sporo na kaloryczności, nie tracąc przy okazji walorów smakowych.

Czy domowa pizza jest zdrowa?

pizzaDomowa pizza, odpowiednio przygotowana, jest źródłem nie tylko kalorii, tłuszczu i soli, ale również witamin i mikroelementów. Ser zawiera wapń oraz witaminy z grupy B, sos pomidorowy to z kolei źródło likopenu, a także witaminy A oraz potasu, a często stosowana do przygotowywania pizzy cebula jest bogata w witaminę C wzmacniającą odporność, chrom i błonnik, a ponadto pomaga obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Zdrowo, zdrowo i jeszcze raz zdrowo! W przypadku pizzy, jak i każdego innego dania można zastosować zasadę “wszystko jest dla ludzi”, jednak ważne jest, aby zachowywać umiar. Jeśli go zachowamy, pizza może okazać się zdrowym posiłkiem. Przede wszystkim należy unikać pizz przygotowywanych na szybko w pizzeriach, co do których mamy wątpliwości pod względem świeżości składników czy ich naturalnego pochodzenia. Pizze fast-foodowe zawierają chemiczne konserwanty i polepszacze, podobnie jak te, kupowane w formie mrożonek. Warto poświęcić trochę czasu na samodzielne przygotowanie pizzy i tym samym zainwestować w swoje zdrowie.